Realizacja programu w Szkole Podstawowej nr 5 w Zgierzu w roku szkolnym 2019/2020
W roku szkolnym 2019/2020 Szkoła Podstawowa nr 5 w Zgierzu przystąpiła do rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii infromacyjno-komunikacyjnych – „Aktywna Tablica”
Cel Programu:
Głównym celem Programu jest umożliwienie wykorzystywania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, wybranych przez szkołę zgodnie z jej zdefiniowanymi potrzebami oraz podniesienie kompetencji uczniówi nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii.
Cel główny Programu będzie realizowany przez cele szczegółowe:
Podjęte działania w programie „Aktywna tablica”
W ramach udzielonego wsparcia finansowego zostały zakupione:
Razem koszt zakupu pomocy dydaktycznych – 14000,00 zł
Kwota przyznanego wsparcia finansowego na zakup pomocy dydaktycznych – 14000,00 zł
Kwota wykorzystanego wsparcia finansowego – 14000,00 zł
Wartość rzeczowa wkładu własnego – 3500,00 zł
Wykorzystywanie Technologii Informacyjno – Komunikacyjnych w szkole.
Nauczyciele coraz chętniej sięgają po nowoczesne środki nauczania, głównie w postaci monitorów oraz tablic interaktywnych, stanowiących obecnie niezastąpione narzędzie wzbogacające proces edukacyjny w obraz i dźwięk oraz umożliwiające uczniom interaktywne działanie.
Wspierające proces dydaktyczny narzędzia TIK uznawane są w szkole za najbardziej skuteczne, gdyż uczestnicy zajęć wykazują większe zainteresowanie, bardziej skupiają się na omawianych, czy prezentowanych zagadnieniach. Uczniowie nie zawsze są zobligowani do robienia notatek, dzięki możliwości zapisu i udostępniania treści z lekcji w wersji cyfrowej. Stosowane przez nauczycieli narzędzia dają lepsze możliwości wykorzystywania nie tylko filmów, czy programów multimedialnych, w tym multibooków, ale również wielu innych środków dydaktycznych w formatach cyfrowych, zgłębiających problematykę zajęć. Dzięki możliwości zapisu treści zapisanej na tablicy, nauczyciele chętnie wykorzystująją na zajęciach o charakterze powtórzeniowym.
Podczas zajęć z informatyki tablica interaktywna wykorzystywana jest do wspólnego, zbiorowego budowania programów poruszających obiekt na ekranie,
a także robotów, umożliwiając wspólne działanie, którego wytworem jest napisany program, czy aplikacja.
Innowacyjne lekcje
Tablica interaktywna wraz z projektorem pozwala nauczycielom prowadzić innowacyjne lekcje z wykorzystaniem najciekawszych dla uczniów programów interaktywnych, gier i materiałów multimedialnych. Dzięki tablicy interaktywnej nauczyciel prowadzi dynamiczną lekcję, podczas której oprócz zapisania niezbędnych informacji, może włączyć odpowiedni do tematu lekcji film czy zaprezentować zdjęcia. Liczne ćwiczenia interaktywne pozwalają sprawdzić poziom zrozumienia i zapamiętania lekcji. Dzięki tak prowadzonym zajęciom uczniowie nie są znudzeni,
a wykorzystywanie programów, gier edukacyjnych i ćwiczeń interaktywnych sprawia, że uczniowie bardziej angażują się w lekcję.
Więcej na temat programu można dowiedzieć się na stronie : Ministerstwa Edukacji Narodowej – https://men.gov.pl/finansowanie-edukacji/aktywna-tablica/aktywna-tablica-zalozenia-do-projektu-programu-rzadowego.html
Lista zakupionych pomocy w ramach programu „Aktywna Tablica”
Wartość pomocy – 43.750 zł